A minap olvastam egy posztot egy zárt csoportban és rettenetesen mérges lettem tőle. Megszólította az empatikus részemet és előhozta belőlem a bősz mentálhigiénés szakembert.

Arról szólt, hogy mennyire idegesíti a posztolót, ha valaki panaszkodik, és bele akarja rángatni a saját problémájába. És jöttek sorra a kommentek, hogy mekkora energia vámpírok az ilyen panaszkodók, meg hogy menekülni kell ezek elől az emberek elől, meg el kell terelni a fókuszt, stb.

Azután leültem átgondolni ezt a panasz-panaszkodás témát, és rá kellett jönnöm, hogy ez nem is annyira egyszerű, mint ahogyan elsőre tűnt. Lehet, hogy van benne valami?

A panaszkodás része a magyar népléleknek

Jó példa erre, hogy ha magyarul megkérdezed az ismerősödet: „Hogy vagy?”, akkor biztos lehetsz benne, hogy tízből legalább heten elkezdik mesélni, hogy miért vannak épp rossz passzban. Ha ugyanezt a kérdést egy angolnak teszed fel, tízből tíz azt fogja mondani: „Kösz, jól!” Ezzel a panaszkodással megéljük az összetartozásunkat, a sorsközösséget. Mi magyarok (általában) nem dicsekszünk, a sikert a boldogságot nem kürtöljük világgá, inkább megvárjuk, hogy mások vegyék észre. Mintha bűn lenne megosztani másokkal a jó híreket, pozitív élményeket önmagunkkal kapcsolatban. Egyébként ez is megér majd egy másik írást.

A panaszkodásnak azonban több formája van

Amikor egy rossz élményedet megosztod egy családtagoddal, vagy barátoddal, az teljesen természetes módja az érzelem feldolgozásnak.

Azzal, hogy kimondtad, szavakba öntötted, már meg is könnyebbültél, mert a terhet sikerült megosztani valakivel, így nem a te válladat, vagy lelkedet nyomja egyedül. Ezt a fajta „panaszt” inkább ventillációnak, vagy érzelem feloldásnak tekinthetjük, ne is nevezzük panasznak! Ezzel a feldolgozással csökkented a stresszt, túl lépsz a helyzeten, és jó esetben megoldod a problémát, nem rágódsz rajta tovább. A ventilláció tehát hasznos volt, mert sikerült túl lépni a kiváltó okon.

Panaszkodás, feszültség oldás munkahelyi stressz Budapest

Ezekre a helyzetekre jó megoldás a mentálhigiénés szakember igénybevétele.

Keress például engem!

Aktív megoldás keresése panaszkodással

Egy másik panaszkodási forma, amikor valakinek a ventilláláson túl az a célja a panaszkodással, hogy egy probléma megoldásához keressen magának megerősítést, vagy ötletelő társat. Gyakran találkozunk ilyen szituációval, amikor a panaszkodás végén felteszik nekünk a kérdést, hogy : „Te mit tennél a helyemben?”

Ez a fajta hozzáállás mindenképpen aktív probléma megoldásra utal, vagyis az állásfoglalást kérő megfogalmazza segítségkérési szándékát, és nagy valószínűséggel lépéseket is tesz majd a helyzete rendezésére.
Ezekben a helyzetekben azonban célszerű óvatosan ötletelni, mert mindenki a saját megoldásaival tud hosszú távon eredményesen működni.

 

Úgy tudunk legjobban segíteni a közreműködést kérőnek, ha arra bíztatjuk, hogy a saját erőforrásaiból, korábban megélt megoldási eszközkészletéből építkezve találja meg az útját.

És akkor nézzük a valódi panaszkodót, a sopánkodót, a valódi energiavámpírt

Azt nevezhetjük így, aki öncélúan és folyamatosan önti magából a panaszt és ezzel a hallgatóságra és saját magára is negatív hatással van. Az ilyen panaszkodók nem változnak meg a panaszkodás hatására. Nem szabadulnak meg a sérelmeiktől a ventilláció hatására és nem kérnek közreműködést a megoldások megtalálásához. Az öncélúan panaszkodó ember negatív hozzáállású, szemlélete a hibákra, hiányosságokra épül. Az ilyen típusú panasz hallatlanul romboló hatással bír a környezetre és a panaszkodó saját belső világára is.

A krónikus panaszkodás hátterében gyakran önmagunkkal való elégedetlenség áll, még akkor is, ha általában ezek a panaszok a külvilágra irányulnak. A krónikus panaszkodó állapot elkerülésére remek eszköz az önismeret elmélyítése, erősítése egyéni, vagy csoportos folyamatban, de jó eszköz lehet például „hála napló” vezetése is. A „hála napló” egy füzet, vagy néhány lap a határidő naplónkban, ahová minden este felírjuk, hogy aznap milyen pozitív dolog történt velünk amiért hálásak vagyunk.

Gyere és panaszkodd ki magad nálam!

Ha szeretnéd megtapasztalni a megkönnyebbülést, gyere el, próbáld ki, milyen felszabadító érzés egy mentálhigiénés ülés során kibeszélni magadból a problémákat!

Írj emailt, vagy hívj telefonon, hogy egyeztessünk időpontot!