Érezted már úgy, hogy nem volt kedved bemenni reggel a munkahelyedre, mert az előző napi meetingen az egyik kollégáddal parázs vitába keveredtél arról, szabad-e kiélesíteni azt az új rendszer funkciót a mobil applikációba, amit a megrendelői oldal nem tudott a rendelkezésre álló tesztelési időszak alatt teljesen kitesztelni?
Mindannyiunknak vannak ilyen munkahelyi konfliktus élményei.
A munkahelyi vita életünk szerves része
Minden kapcsolatban, így a kollégák között is elkerülhetetlenek a surlódások, konfliktusok és az még a jobbik felállás, ha ezek a viták kizárólag szakmai témákra irányulnak. A jól kezelt szakmai viták növelik a vállalat eredményességét, kreatív energiákat szabadítanak fel és javítják a munkahelyi légkört.
Nem mindenki olyan szerencsés, hogy van a munkakörnyezetében olyan vezető, vagy szenior kolléga, aki képes – akár a szakmai vitákat is – megfelelő mederben tartani és a vita helyzeteket kezelni. A rosszul, vagy egyáltalán nem kezelt munkahelyi viták megnehezítik a munkavállalók mindennapjait, növelik a munkahelyi stressz terhelést, frusztrációt okozva ezzel a résztvevőknek.
Összeszedtem 5+1 trükköt, ami segíthet neked a munkahelyi viták kezelésében
Ezek a pontok főként szakmai nézeteltérésekből eredő konfliktusok kezelésére szolgálnak, de megállják a helyüket az egyéb surlódások feloldásában is.
1. Ha lehet, kerüld a munkahelyi vitákat!
A munkahelyen nagyon sok a feszültség forrás, nem célszerű ezt még felesleges vitákkal tetézni. Érdemes végig gondolni: vajon igazán lényeges-e ez a téma annyira, hogy vitát nyiss felette?
2. Ha már vitázol, válaszd ki az alkalmas időpontot és helyszínt!
Egy megbeszélésen érdemes megvitatni, vagy inkább privát beszélgetés során? Célszerű-e, ha más is jelen van, vagy jobb, ha négyszemközt rendezitek a kérdést? Érdemes-e a beszélgetés előtt írásban megfogalmazni a témát, vagy hatásosabb szóban elővezetni? Munkaidő elején, vagy a végén, fontos megbeszélések előtt, vagy után alkalmasabb-e a téma megtárgyalása?
3. Csak az érdemi vitákba érdemes energiát tenni!
Egy munkahelyen rengeteg dologról lehet vitatkozni. De ha olyan ember hírében állsz, aki mindenben keresi a fennakadás lehetőségét, akkor idővel már nem veszik komolyan az észrevételeidet, vagy igyekeznek kihagyni az észrevételek ütköztetéséből. Ne te legyél az, akire minden megszólalása után legyintenek, hogy „na, már megint kezdi!”.
4. Szerezz támogatókat a témához!
Amikor egy kényesebb téma megvitatására készülsz, állíts magad mellé másokat, lehetőleg kompetens, véleményformáló szakértőket! Egyeztess közvetlen kollégáiddal, így már azt is tesztelheted, milyen ellenérvek kerülhetnek elő, amikre nem is gondoltál.
Az előzetes „szondáztatás” felkészít az ellenérvek végig gondolására, kezelésére, jobb esetben be is építheted a saját megoldási javaslatodba.
5. Törekedj a megoldásra!
A probléma megoldókat minden szervezetben nagyobbra értékelik, mint a probléma generálókat. Igyekezz kompromisszumot kötni, de ne feledd, ez nem minden esetben jó megoldás! A kompromisszum időnként csak elodázza a megoldást, és később újra felszínre törhet, súlyos időveszteséget okozva.
Előfordul, hogy nincs kompromisszum lehetőség, olyankor dönteni kell egyik, vagy másik megközelítés, javaslat mellett!
+1 Mindig légy őszinte!
Kozmetikázott státusz riportok, vagy módosított teljesítmény mutatók hamar felszínre kerülnek, és rosszabb helyzetbe kerülsz, mint előtte voltál.
Arra is ügyelj, hogy ha valaki negatív eredményéről kell beszámolnod, mindig legyen írásos alátámasztásod rá! Biztos lehetsz benne, hogy követelni fogja a „bizonyítékot”.
Ha nem szakmai témában kerülsz konfliktusba valakivel a munkahelyeden, érdemes az 1. pontban felsoroltakat alapul venni:
Nem kell mindig vitatkoznod, ha nem értesz egyet valakivel!
A munkahelyi vita elkerülése nem jelenti az elvek feladását vagy meghunyászkodást
Csupán azt jelenti, hogy kellő önismeretedből fakadóan az önmérsékletet állítod a vita elkerülésének szolgálatába.
Ha szándékod ellenére állandóan vitákba keveredsz, az alábbi dolgok szem előtt tartásával könnyen csökkentheted a viták mennyiségét és a fölösleges vitákból származó energia és idő veszteséget, így javítva a saját hatékonyságodat.
Célszerű végig gondolni, tényleg érdemes-e az adott témáról vitát indítani? Például nem kompetens személlyel nem érdemes vitatkozni, kellemesebb és időhatékonyabb megoldás ráhagyni a másikra. De az is lehet hasznos és konfliktus elkerülő megoldás, hogy felajánlod a vitatkozónak, hogy elküldöd a témában készült cikket, amiben több oldalról is körbejárják a témát.
Sajnos nem minden ember számára a racionalitás a vita alapja, sokan feltételezések, félinformációk vagy félreértelmezések alapján szállnak vitába. Ezekkel a megközelítésekkel sem tudsz érdemi vitát folytatni, így nem érdemes belemenni.
Rendben, de akkor hogyan tudom mégis kezelni az ilyen jellegű munkahelyi vitákat?
Érdemes ezekre az esetekre saját mondatokat előkészíteni. Azért sajátot, mert az lesz hiteles a vitapartnered számára, ami a te szóhasználatodból, habitusodból generálódott.
Ilyen lehet például: „Ne haragudj, de én erről nem akarok vitatkozni.” vagy „Úgy gondolom ez egy hitvita, melyről itt, most nem érdemes vitatkozni.”
Nehezen megy a vita és a konfliktus kezelése?
Ha úgy érzed, akaratod ellenére állandóan konfliktusba keveredsz másokkal, vagy számodra frusztráló, hogy folyamatosan elkerülöd a vitákat, pedig legszívesebben ellentmondanál,
KERESS MEG!
Nézzünk rá együtt, hogyan lehet ezt feloldani!
Írj emailt, vagy hívj telefonon, hogy időpontot egyeztessünk!